Předlohou pro vznik nové identity se stala stavba ocelového příhradového mostu v Pardubicích, kterou realizovala firma CH&T Pardubice. Identita firmy se pevně váže k tradici práce s ocelovými konstrukcemi, která tvoří základ jejího odborného zaměření.
Nové logo firmy Mosty Záboří vizuálně zachycuje klíčové prvky ocelové konstrukce příhradového mostu, což je symbol nejen technické přesnosti, ale také odolnosti a síly. Tyto vlastnosti korespondují se základními hodnotami nově vzniklé společnosti a logo je na první pohled znázorňuje.
V logu jsou znázorněna písmena M a Z, která jsou začleněna do designu příhradové struktury. Písmeno M, představující mosty, jejich montáže a manipulace s mostními konstrukcemi, zdůrazňuje precizní práci s ocelí a dovednosti při realizaci konstrukčních projektů.
Písmeno Z symbolizuje Záboří, místo, kde tyto konstrukce vznikají a odkud firma čerpá své kořeny a inspiraci. Mosty Záboří navazují na tradici i inovaci, spojují stabilitu s technickým umem a přináší špičková řešení v oblasti ocelových mostních konstrukcí.
Zelené provedení loga vychází z charakteristiky zelené barvy, která je často vnímána jako barva rovnováhy, protože je symbolem přírody, obnovy a harmonie. V barevném spektru se zelená nachází uprostřed mezi teplými a studenými barvami, což ji činí zklidňující a vyváženou. V psychologii barev zelená vyvolává pocity klidu, stability a spokojenosti, což jsou kvality, které přinášejí rovnováhu jak v přírodě, tak i v designu.
Tato symbolika se úzce propojuje s ocelovými mostními konstrukcemi, protože mosty samotné slouží jako prvky rovnováhy a spojení. Jsou navrženy tak, aby harmonicky spojovaly různé břehy či území a zajišťovaly stabilitu a bezpečí. Ocelové konstrukce, které jsou pevné, odolné a technicky precizní, přispívají k této rovnováze tím, že odolávají velkému zatížení a silám přírody, čímž zajišťují dlouhodobou stabilitu. Použití zelené barvy v identitě firmy Mosty Záboří tedy vyjadřuje snahu o dosažení rovnováhy mezi technickou dokonalostí a respektem k přírodnímu prostředí, což je základní princip, na kterém firma staví.
Video k nové identitě zde.
1. Nedávno ti naše PR oddělení představilo logo nové firmy holdingu enteria. Jaké jsou tvoje asociace, první myšlenka, když jsi logo viděl? Co v tobě evokovalo?
O logu pro novou firmu Mosty Záboří jsme s klukama z PR mnohokrát diskutovali. Hledali jsme něco, co bude jednoduše a čitelně vyjadřovat to, co v Záboří děláme. Když mi ukázali finální verzi, tak najednou vše do sebe zapadlo a já cítil, že je to ono. Navíc barva loga nás vrací ke kořenům, protože historická barva střediska mosty byla zelená.
2. Jestli se nemýlím, tak jsi absolvent ČVUT – stavař a projektant v jednom, roky praxe v oblasti mostních staveb - tvoje “nej” stavba, která se ti během tvé praxe zaryla nejvíce pod kůži a ovlivnila tvoji karieru?
Nejsilnější vzpomínky bývají obvykle spojené s něčím, co jsme zažili poprvé. Takže pro mě to je určitě můj první projekt mostu, který nyní překlenuje Berounku v Dobřichovicích. Projekt mostu v Poniklé, kde jsem se poprvé, ještě jako projektant, potkal s firmou Chládek a Tintěra Pardubice a samozřejmě můj první realizovaný most u hrochů v Heřmani přes řeku Blanici.
Za divizi bych určitě ještě zmínil most u Parama v Pardubicích, který potvrdil správnost našeho rozhodnutí věnovat se v divizi novým technologiím výsunu a manipulací s mosty.
Proč mosty? Doufám, že se na mě nebude nikdo zlobit, ale z mého pohledu nejimpozantnější obor stavitelství. Protože mám rád výzvy a nebojím se náročných úkolů. Mostařina mi to všechno poskytuje. Navíc je to podle mě ve stavařině hodně komplexní a kreativní obor, a to mě baví.
3. 20 let u CH&T, 20 let u mostů - tvůj nejsilnější zážitek?
Za ty roky těch zážitků bylo opravdu hodně, protože život u Hrochů bývá skutečně pestrý. Ovšem nejsilnějším zážitkem pro mě bylo určitě setkání s Ondrou Chládkem. Takhle inspirativního člověka nepotkáváte v životě často a jsem moc rád, že já jsem tu možnost měl.
4. Po 20 letech měníš dres? Modrou hroší barvu jsi převlékl za zelenou, stojíš před výzvou… můžeš nám shrnout tvoje ambice, cíle?
Cílů mám několik. Prvním z nich je určitě další rozvoj možností a kapacity výroby ocelových mostů v Záboří. Chci posilovat personální obsazení, technické vybavení pro výrobu i výrobní prostory. Druhým cílem je vybudování technické skupiny pro celý produkt Mosty, která bude zahrnovat projektanty, konstruktéry a lidi zabývající se technologickými postupy při realizaci mostů. To vše se záměrem posilovat technické a technologické možnosti mostního stavitelství v celém holdingu enteria. A třetím cílem je to vše funkčně spojit s výrobními divizemi D12 v Pardubicích a v Olomouci, aby to všem zúčastněným dávalo smysl.
5. Mosty Záboří mají za sebou již několik zajímavých projektů, za poslední dobu mezi ně určitě patři most Paramo, který se vlastně v Záboří zrodil, vyzkoušelo se zde, že na to máme. Nádherná lávka v Litomyšli, která získala napříč obory i republikou mnoho cen, vznikala v Záboří. Byl i toto impuls k tomu, ze Záboří může holdingové portfolio zase o nějaký ten krok posunout a uříznout si větší kus koláče z trhu mostního stavitelství?
Impuls to určitě byl. Vlastní výroba ocelových mostů je naší významnou konkurenční výhodou a my bychom ji chtěli ještě více využít a posílit napříč celým holdingem. V Záboří navíc máme i spoustu vybavení pro stavby mostů a bylo by škoda, kdyby ho nevyužívali všichni naši mostaři.
6. Na novou pozici nastupuješ v lednu, můžeš nám již nyní poodkrýt nějaké zajímavé kroky, které chystáš?
Je pravda, že v lednu nastupuji do firmy Mosty Záboří, ale budu v ní zatím sám. Všichni ostatní se ke mně oficiálně přidají až 1. dubna 2025. To mezidobí bych rád využil pro vyladění jednotlivých procesů a činností, jak budeme v nové firmě v Záboří společně fungovat. Hlavní principy spolupráce už máme nastavené, ale jak se říká: „ďábel se skrývá v detailu“. Výroba ocelových mostů v Záboří samozřejmě poběží bez omezení. Zakázky poběží do března u CH&T a od dubna již pod hlavičkou Mosty Záboří. Postup překlopení u přecházejících zakázek už teď řešíme s našimi ekonomy, aby vše proběhlo hladce.
7. Rýsuje se již nějaká nová zajímavá zakázka?
Už nyní připravujeme realizaci mostů v Plasech, kde bychom chtěli znovu využít naše modré manipulační vozíky. Tentokrát budeme chtít přepravit 42 m dlouhý a 170 tun těžký most po 4 km dlouhém úseku trati. Je to další výzva.
8. Kde bys rád viděl Mosty Záboří za 5 let?
Jako plně zakotvenou firmu v rámci produktu Mosty, která kooperuje se všemi výrobními divizemi v holdingu. Zní to hodně jednoduše, ale k naplnění cíle bude třeba udělat opravdu spoustu práce.
9. Zpátky k CH&T Pardubice - na tvé místo nastupuje zkušený stavitel Michael Kučera, co bys jemu k nové pozici popřál?
Popřál bych mu odvahu a otevřenou mysl při všech situacích, které ho v nové pozici potkají. Aby ho neopouštěl optimismus a důvěra v sebe i lidi kolem. Myslím, že v divizi je spousta šikovných lidí, takže se rozhodně má o koho opřít.
10. A závěrem, co osobně ty přeješ Záboří, a co od své pozice očekáváš?
Přeji Záboří další rozvoj a růst a nám mostařům, aby nás to pořád bavilo, tak jako dosud.