Co nás čeká? No, žádná legrace. Pokládka 25 km nových kolejí, instalace 400 výhybek a rekonstrukce 30 mostů. Zapojí se všechny hroší divize – kolejová, mostní, silniční i pozemní stavby. Kromě CH&T se do toho obují i kluci z KVISu, Hrochostroje a nově i Mosty Záboří. Letos se maká hlavně na mostech, na koleje a další věci dojde ve velkém hlavně v letech 2027–2028.
Celý projekt poběží až do roku 2031 a celkově spolkne 17 miliard korun. Náš je z toho nemalý kousek za 2 miliardy. „Jdeme do toho naplno a s pokorou, i když je jasný, že to nebude žádná procházka. Projekt se od začátku několikrát změnil, všechno je to o domlouvání a koordinaci. Ale máme za sebou žst. Letohrad nebo žst. Pardubice, takže moc dobře víme, do čeho a s kým jdeme, ale samozřejmě tahle stavba je zase o level výše,“ říká Radek Šťastný.
Takže práce je dost, ale my se toho nebojíme. Makáme!
A co se vlastně na nádraží změní? Vlaky projedou rychleji (ze 60 na 80 km/h), budou nová nástupiště s výtahy, lepší informační systém a cestující se konečně nebudou muset prodírat starým podchodem – ten jde k zemi a místo něj vyroste nový, delší a pohodlnější. K tomu přidáme moderní ocelovou lávku, která spojí přednádraží s městem. A co je na tom nejlepší? Lávku vyrobíme v naší nově vzniklé firmě Mosty Záboří. No a od konce roku 2027 to bude pro cestující trochu divočina, protože se přejde na provizorní nástupiště.
A co tento velký projekt, kterým bezesporu Modernizace uzlu v České Třebové, říkají naši Kolejáři?
„Stavba probíhá ve sdružení firem Eurovia, Strabag Rail a EŽ, přičemž naše divize realizuje přibližně třetinu železničního svršku v hodnotě okolo 1 miliardy korun. Dokončení je plánováno na rok 2031. Naši práci na této náročné stavbě vede zkušený stavitel Petr Faltýnek, který zároveň zastává pozici specialisty na železniční svršek,“ říká Petr Dunda.
Začátek realizace stavby provázejí komplikace způsobené změnou zadání ze strany investora, který požaduje odlišné řešení konfigurace kolejiště. Tento požadavek znamená přepracování projektové dokumentace, což přináší nutné zpoždění zahájení některých stavebních činností. Projektant nyní intenzivně pracuje na úpravách návrhu, aby stavba mohla co nejdříve pokračovat podle aktualizovaného harmonogramu.
Železniční uzel Česká Třebová patří k nejdůležitějším dopravním křižovatkám v zemi. Je klíčovým bodem pro spojení hlavních koridorových tratí a jeho modernizace je zásadní pro zvýšení kapacity a bezpečnosti celé železniční sítě.
Na stavbě se nyní již pohybuji KVISáci, a co nám k tomu řekl Pavel Suchánek?
"Modernizace železničního uzlu je svou velikostí výzvou pro každou firmu, jinak to není ani v našem případě. Stavba je složitá nejen svou velikostí a délkou trvání, ale technologicky a logisticky. Velké a dlouhé protlaky pod celým kolejištěm s výskytem mnoha inženýrských sítí, přeložky plynovodů a horkovodů, několik kilometrů vodovodu, kanalizace běžně v hloubce 5,0 m a velké retenční nádrže složené z betonového potrubí o průměru 1600 mm a to vše v hloubce 6m, tak i taková práce tu je pro nás. Toto je pouze střípek toho co bude KVIS v České Třebové realizovat. Celá stavba bude pro Tým Nádraží složitou záležitostí, ale také velkou výzvou proto, aby vše dopadlo dobře."
Celou stavbu budeme pro vás monitorovat...SLEDUJTE NÁS!