ZAOSTŘENO - UZEL PARDUBICE

ZAOSTŘENO - UZEL PARDUBICE

Článek CH&T Pardubice - Novinky ze staveb

Aktualizováno 16. 7. 2024

Modernizace železničního uzlu Pardubice je hotová. Nad pardubickým nádražím se klene jeho dominanta - lávka pro pěší.

Modernizace železničního uzlu v Pardubicích byla poslední květnový den slavnostně ukončena. Cestující mohou na frekventované trati a významném železničním uzlu využívat moderní nástupiště, která jsou pohodlně dostupná výtahy a eskalátory. Některé vlaky navíc začnou zajíždět na novou zastávku Pardubice centrum. Kromě vyššího komfortu pro cestující je také propojeno pardubické nádraží a vlastně celý dopravní terminál lávkou vedoucí na sídliště Dukla.

Lávka tvoří spolu se zrekonstruovanou výpravní budovou a novými nástupišti komplexní architektonický prvek, jehož návrh vypracoval pardubický architekt Ing. arch. Milan Košař. Záměr postavit na nádraží v Pardubicích přes kolejiště lávku pro pěší je starý více než 40 let, k realizaci však došlo až nyní, v souvislosti s komplexní modernizací železničního uzlu. Z urbanistického hlediska tak dochází k překlenutí bariéry v podobě železničního koridoru, protínajícího město a k žádoucímu pěšímu propojení jižní části města s oblastí přednádraží, bez nutnosti absolvovat zdlouhavou cestu přes centrum. Odpadá tak i nebezpečné přecházení kolejiště, k němuž i přes přísný zákaz, doposud docházelo. Možnost bezbariérového přístupu z lávky přímo na jednotlivá nástupiště je zejména pro obyvatele Dukly vítaným bonusem.

Aerodynamický tvar téměř 300 m dlouhé lávky, tvořené ocelovým tubusem a vynesené železobetonovými pilíři do výškové hladiny nad trakčním vedením, připomíná siluetu vlakové soupravy. Bezbariérové spojení s jednotlivými nástupišti je zajištěno eskalátory a výtahy. Zakrytí bočních stran tubusů tahokovem celou konstrukci odlehčuje a nejen, že nabízí návštěvníkům lávky možnost pozorování projíždějících vlaků z nadhledu, ale celou lávku činí transparentnější, stejně jako zakrytí eskalátorů ohýbaným tvrzeným sklem. Výrazné barevné vyznění celé konstrukce lávky navazuje již dané barevné zastřešení nástupišť a v mnoha detailech koresponduje s materiálovým a tvarovým řešením použitým na památkově chráněné budově odbavovací haly a hotelu pardubického nádraží.

Stavební ruch na pardubickém hlavním nádraží ale neutichne. Začíná totiž druhá část rekonstrukce rozsáhlé, památkově chráněné budovy. Po obnově někdejšího hotelu, který dnes slouží jako vzdělávací centrum Správy železnic, přichází na řadu nádražní hala, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem.

V odbavovací hale se po dokončení stavby zlepší služby pro cestující, bezbariérový přístup zajistí výtah a současně dojde k úpravě veřejných toalet. Práce by měly být dokončeny za na konci roku 2026. Stejně, jako v případě velmi povedené rekonstrukce výškové budovy, se naše společnost CH&T Pardubice opět chopí obnovy výpravní budovy.

 

Mrkněte na fotky a video ze stavby lávky!